lördag 12 maj 2012

Stockholm - New York. Äntligen!!

Gick upp kvart över fyra i morse. Har snart varit vaken i ett dygn och är alldeles toktrött. Men det är det värt. I morse vaknade jag i Stockholm, i natt och i morgon kommer jag vakna i New York! Det är magiskt. Magiskt!

Bilen fullpackad, redo att köras till Arlanda. Emma är alldeles för ivrig för att hinna tänka på att vara trött! Nu kör vi...

... och här har vi kommit fram till flygplatsen, lämnat in de tunga väskorna och dragit handbagaget till ett fik för att få i oss lite frukost. Här studerar jag en svårgenomtränglig müsli till ett plastglas med yoghurt och honung. När jag väl lyckades öppna locket var det en bra matstart på dagen!

 
"Men vad händer här, äter hon igen?!" tänker ni nu. Ja nu sitter jag på planet förstår ni, äter efterrätt efter några timmars flygning. Var det var vet jag inte, men gott var det! Flygresan gick för övrigt bra - jag gillar att flyga, sväva ovan molnen! Det tar ju ett tag att ta sig till USA, men jag roade mig med att läsa, prata med mamma och pappa, sova, samt äta. Sista halvtimmen eller så var kanske ingen höjdare där i planet, kan inte påstå att jag gillar när farkosten gungar jättemycket och jättekraftigt, det är lätt att må lite illa då. Men ner kom vi...

... och här höjer jag alltså armen segervisst i luften, för nu är jag på amerikansk mark! Förvisso bara i en korridor, nyss avstigen från planet där bakom mig, men ändå! I den här vevan var jag så uppspelt att jag ville brista ut i ett sådant där vårskrik ni vet - men jag sansade mig, det är inte säkert att passpersonalen hade låtit mig vara ifred om jag sprungit omkring och skrikit! "Well, you know, I feel a bit like Ronja Rövardotter..." hade kanske inte funkat...

... så nu står jag här lugnt och stilla (ja, jag vet att det är jättemycket bilder på mig, håll ut så ska ni snart få se något annat motiv. Snart). och väntar på den lilla bussen (inte den på bild, den är stor) som ska ta oss från flygplatsen till hotellet, som ligger ett litet stenkast från Central Park. Bussen kallas Supershuttles och tar nio-tio passagerare och är väldigt smidig. Vår busschaufför verkade förvisso vilja ta död på oss allihop för han körde verkligen som en galning - men fram kom vi.

Efter incheckning var det dags för lite mat i magen. Klockan var typ fyra amerikansk tid och tio svensk dito. Det blev lite frukostkänsla med stekt ägg, pommes, bacon och toast med sylt. Kanske inget att satsa på varenda dag, men det var gott...

... speciellt eftersom vi sedan tog oss ut i vimlet, gick och gick och gick och gick. I romantiska filmer syns alltid statyn ovan när det är vinter, för här åker folk skridskor den tiden på året, och det är ju tydligen jätteromantiskt - Rockefeller Center snackar vi alltså om. Nu är det som synes en sommar-garden, som bland annat hade caféhäng. Väldigt trevligt det också.

Om ni glömt var vi är någonstans, ges en ledtråd här... Det var en jättehärlig försommareftermiddag och kväll, minst 20 grader varmt och kortärmat hela tiden. Förutom uppe på...

... Empire State Building. Det är ju något man måste se när man är i NY, och eftersom det var en så fin (men på toppen blåsig) kväll passade vi på.

Nej men se där, King Kong fanns på plats också! Han var väldigt mjuk och kramvänlig, alla ville plåtas tillsammans med honom - stora som små!

Utsikt från 87:e våningen...

... klart man blir glad då!

Efter de höga höjderna höll vi oss på marknivå, genom en promenad hem till hotellet via Times Square. Nu var det fredagkväll, klockan var ungefär 21.00 och det var så mycket puls och liv! Kändes lite knasigt att bege sig hemåt men vid det laget var vi väääldigt trötta. Det är en ny dag i morgon...

... en dag i New York, USA. Ah, nu bubblar vårskriket inom mig igen :)


Nu är det den stora hotellsängen som gäller, jag ser nästan i kors för tillfället. I morgon blir det... nej jag vet inte, jag kan inte tänka längre, nu har jag varit vaken för länge och måste sova till mig lite krafter. Hörs!

6 kommentarer:

  1. Åhh så underbart det verkar! vad härligt att få dra iväg så där med sina föräldrar. Jag måste erkänna att jag är sjukt avis på dig :-) Men jag ska nog ta mig till det stora äpplet någon gång. Men uppdatera flitigt nu så vi får se allt underbart genom dina ögon!
    Kramar Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ÄR underbart! Det tycker jag verkligen du ska, det är en tok-trevlig stad :) Ska uppdatera så mycket jag orkar!
      Kram!

      Radera
  2. Kul att du bloggar även i NY!!! Ska bli kul att följa er resa!! Lev livet Emma!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart jag bloggar här, detta måste ju förevigas :) Jag lovar!

      Radera
  3. JAAAA va bra att du bloggar på resan!!! Ser underbart ut, galet avis! Ha så skoj!!! Kraaaaam

    SvaraRadera